Styrketräning

Styrketräning är inte speciellt komplicerat – det handlar om att överbelasta musklerna, låta dem vila ett tag och sedan överbelasta dem igen.

Över 500 kvm fullt utrustat med
fräscha träningsredskap från Panatta.
52 enheter.

Muskelvävnaden består av celler, kallade för muskelfibrer. Det är muskelfibrernas sammandragningar som ger kraft. Muskelfibrerna ser ut som långsträckta trådar, de kortaste bara några millimeter medan en del kan bli upp åt 30 cm långa.

Muskelfibrernas celler är uppbyggda av ett två myofibriller, proteinerna aktin och myosin. Aktin och myosin ligger parallellt eller omlott/flätas samman med varandra. När muskeln är kontraherad, dvs sammandragen lägger sig myofrillerna sig omlott och skapar kraft.

Fria vikter!

Muskelfibrerna utgör ca 20% av musklens storlek. Resten består av lagrad energi i form av glykogen (kolhydrater), triglycerider (insprängt fett) och vatten. Mängden lagrad glykogen i muskeln kan endast användas där den finns lagrad och dess lagringsmängd är i proposition till muskelns storlek. Man kan säga att muskeln har små kraftverk som omvandlar den lagrade energin till kraft vid muskelansträngning. Därav blir små muskler fortare trötta än stora muskler.

Tänk på övningsutförandet. Fuska inte!
Om du måste fuska med övnings-utförandet betyder det att vikten är för tung. Använd då en lägre vikt.

Bänkpress


Du kan säkert lyfta mer i bänkpress om du studsar upp vikten från bröstet, men hur mycket muskler tror du att det bygger?

Att fuska med övningsutförandet bygger inte större muskler, utan du belastar bara andra muskler och ökar skaderisken. En skada kan sätta stoppa för din träning i flera månader. Lämna ditt ego hemma!